Roadtrip door Zweden (deel 1)

Reizen met kinderen

Sinds de geboorte van onze kinderen hadden wij nooit ambitieuze reisplannen. We kozen – op 1 jaar na – telkens voor een Intersocbestemming waar we onszelf in de watten legden met minstens halfpension. De kinderen gingen met plezier naar hun clubs en wij genoten van de tijd om te wandelen of om iets cultureels te doen.

Met het wegvallen van de Franse Intersocbestemmingen enkele jaren geleden, verkleinde ons aantal bestemmingen. Zo kwamen we de laatste 2 jaar terecht in Catalonië, een heerlijk paradijsje maar met 1500 km wel ver rijden.

Bestemming Zweden

Wij zijn echter niet van het type mensen dat vele jaren na elkaar naar dezelfde bestemming reist. Tijd voor iets anders dus!

De kinderen zijn intussen 6 en 8 jaar en we hadden zin om eens een rondreis te maken. We wilden al lang eens noordwaarts gaan, maar durfden dit nooit omwille van het weer. (Wij houden wel van het buitenleven en een avondlijk terras.) Aangezien het vorige zomer zelfs in Scandinavië extreem heet was, besloten we het er dan toch maar op te wagen. Ik boekte boottickets en nam mijn tijd om de rondrit helemaal zelf in te vullen. Hieronder zie je het traject dat we aflegden.

Dag 0 en dag 1: Halle - Kiel en Götenborg - Nora

We vertrokken om 4u30 ‘s morgens richting Kiel (Duitsland), slechts een goede 700 km van thuis. Vlot verkeer zorgde ervoor dat we al kort na de middag in Kiel waren. Een rondje door de stad, een laatste betaalbaar pintje en dan ging het richting boot. Stena Line vaart dagelijks vanuit Kiel naar Götenborg in Zweden.

Boot Stena Line Kiel

Het wegrijden uit de boot nam redelijk veel tijd in beslag, maar in de late voormiddag stonden we dan toch aan land. We deden een korte wandeling door Götenborg, scoorden wat eten en kozen dan het hazenpad richting Nora (300 km). We kozen niet de kortste, maar de mooiste route langs het Vänernmeer.

Onderweg maakten we een stopje in het lieflijke Lidköping, een stadje met een enorm marktplein. Het oude gemeentehuis is een prachtig houten gebouw, geverfd in de typisch rode kleur waarmee iedereen Zweden associeert. Je vindt er nu de toeristische dienst terug. Terwijl wij iets aten op de markt, passeerde er een heel leger aan oldtimers… wij dachten toen nog dat er een evenement zou plaatsvinden, maar blijkbaar zijn oldtimers gewoon heel populair in Zweden.

Lidköping Zweden
Lidköping

We vervolgden onze route langs het Vänernmeer en stopten onderweg op goed geluk nog op een plaats waar we het meer te voet konden bereiken. Schitterend om daar een stuga te hebben!

Vänernmeer
Zomaar een stopplaats aan het Vänernmeer

Ons huisje in Nora was op-en-top Pippi Langkous. De eigenaar, die beneden woonde, vertelde ons dat het een 100 jaar oude directeurswoning was. De school die er stond, brandde in de jaren ’50 af, maar het huis waar beneden de directeur woonde en boven de onderwijzeres, hebben zij knap zijn zijn oude glorie hersteld.

Nyhyttan, Nora, Zweden

We moesten trouwens maar de straat oversteken om te kunnen genieten van een sauna en zalig meer. Ik hoe je niet te vertellen dat wij daar met plezier gebruik van maakten, zeker? We sleepten er trouwens een paar keer onze avondpicknick naartoe. Lekker in de avondzon op de steiger, terwijl de kinderen een frisse duik namen.

Dag 2: Nora

We begonnen de dag met een verkenning van de omgeving. Een wandeling van 7 km bracht ons naar een oude (zéér gammele – maar laat “gamla” nu net ook het woord zijn dat “oud” betekent in het Zweeds) uitkijktoren op een berg. We klommen er veiligheidshalve niet op maar genoten van op een bankje van het weidse zicht. Op de terugweg plukte ik een veldboeket van allerlei bloemen die zomaar in het wild groeiden. Heerlijk!

Wandeling Nyhyttan

‘s Middags reden we naar het kleine maar alleraardigste stadje Nora voor een “dagens rätt”. Dat is een dagschotel (hier was het een gebakken aardappel met room en garnalen) die je meestal voor een interessante prijs kan nuttigen in een café/bakkerij met een koffie toe!

In Nora zelf staan een prachtig historisch treinstation. De stad ligt immers op de oudste spoorlijn van het land. In de vakantieperiodes rijden er zelfs historische treinen af en aan tussen Nora, Pershyttan , Järle en Vikersvik. Nora ligt aan een meer met een mooi eilandje op. Een gratis veerboot vaart de mensen om het halfuur heen en weer. Op dat eilandje kan je trouwens een trollenpad volgen, superleuk voor de jongste kinderen. Er is ook een heel fijne speeltuin met allemaal verschillende huisjes: een bibliotheek, een winkel, een hotdogkraam. Dat van die leuke speeltuinen is trouwens een constante in Zweden!

Nora station
het historische station van Nora
Norasjön Zweden
Een te gekke speeltuin op het eilandje van het Norasjön

Dag 3: Erikaberget en Örebro

Op onze tweede dag wandelden we in de voormiddag in het natuurreservaat van Erikaberget, ook nu weer vanuit onze verblijfplaats. Een steile klim bracht ons naar de top, vanwaaruit we een mooi zicht hadden op “ons” meer. De kinderen toonden zich ware berggeiten en huppelden gezwind over de rotsige paden!

Op de Erikaberget

Örebro was een alleraardigst stadje, met als uitschieter het stadsgedeelte Wadköping met de Bokrijk-achtige oude huizen en uitleg over het leven in vroegere tijden. Het stadspark met zijn leuke speeltuin is een heerlijke plaats om even te verpozen.

Wadköping Örebro
Wadköping
Wädkoping Örebro
Geurtjes raden in Wadköping

Dag 4: Kvarteret Bryggeriet en Pershyttan

We wilden heel graag het oude mijndorp Pershyttan bezoeken. Op aanraden van de eigenaar van onze woning combineerden we dit met het Kvarteret Bryggeriet in Nora. Dat is een site van een oude brouwerij waar in de verschillende huisjes ambachtslieden hun atelier en een verkoopsruimte hebben. Klein maar fijn! We aten er in een superleuk vegan eethuisje en reden daarna door naar Pershyttan.

Nora Brygghus

Pershyttan zelf is een parel. We deden 2 rondleidingen met de lokale gids. Dit moet je doen als je in de gebouwen wil binnengaan. (Opgelet: je kan de rondleiding niet met bankkaart betalen!) De eerste rondleiding bracht ons naar de oude ijzermijn en de tweede naar de hoogoven. Die werd in de jaren ’50 stilgelegd met de gedachte hem later opnieuw te gaan gebruiken. Dit gebeurde echter nooit, maar de oven zelf is daardoor nog wel in prima staat.

Pershyttan Zweden
de hoogoven van Pershyttan

Op dag 5 van onze reis ging het noordwaarts naar Dalarna, de provincie van de Dalapaardjes en het overbekende Siljanmeer. Meer daarover lees je in een volgende post!